Noorwegen, back to nature!! - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Christine Broer - WaarBenJij.nu Noorwegen, back to nature!! - Reisverslag uit Stavanger, Noorwegen van Christine Broer - WaarBenJij.nu

Noorwegen, back to nature!!

Door: Christine Broer

Blijf op de hoogte en volg Christine

30 Juli 2016 | Noorwegen, Stavanger

Het is alweer een tijdje geleden maar ik vind het weer tijd voor een update!

Deze keer ging de reis naar Noorwegen! Totaal onverwachts en daardoor misschien wel extra bijzonder!

Begin juni had ik een paar dagen vakantie op mijn rooster en ik wist niet zo goed waar ik heen wilde. Misschien iets in Azië waar nog zoveel te ontdekken is? Ik heb nog genoeg landen op mijn lijstje! Maar toen ik verder ging kijken zag ik dat het in het grootste gedeelte regenseizoen was. Nou ben ik in Nederland wel wat gewend maar regenbuien in delen van Azië zijn van een ander kaliber. Eerst strakblauwe lucht en dan ineens komt het met bakken uit de lucht. Letterijk. Gewoon voor een haf uurtje ofzo. En dat kan best verfrissend zijn hoor. Maar ik heb toch besloten om naar een ander deel van de wereld te gaan. En wat is nou fijner dat zomeren Europa! Lange avonden, meestal een lekker temperatuurtje en juni is net voor het hoogseizoen.

Mijn huisgenootje Annebel kwam met het idee om naar Noorwegen te gaan! Daar is genoeg te zien en het weer zag er goed uit! Van een collega hadden we al fantastische foto's voorbij zien komen van plekken die ik ook wel graag zou willen bezoeken! Zo gezegd, zo gedaan!

Ik ben van Dubai naar Oslo gevlogen en toen ik daar rond 12uur 's middags aankwam ben ik gaan kijken hoe ik verder zou gaan reizen. Aangezien ik de dag ervoor pas had besloten om naar Noorwegen te gaan had ik niet veel voorbereid. Maar ik vind dat wel spannend. Dan is er ruimte voor spontane acties! ik wist dat ik naar Stavanger wilde en na even rondgevraagd te hebben was de trein, wat ik eerder in gedachten had niet zo'n goed idee. Dus ik heb een ticket geboekt en 2,5 uur later was ik in Stavanger. Na wat info boekjes te hebben verzameld ben ik met de bus naar het centrum gegaan. Daar heb ik, nadat ik een beetje had rondgelopen in dit kleine maar pittoreske stadje, een leuk cafeetje opgezocht en daar een late lunch besteld met een kop thee. Ik kwam er al gauw achter dat een hotelletje in Stavanger last minute best heel duur was. Er werd me aangeraden om iets buiten Stavanger te verblijven. Een stel dat een paar vakantie huisjes aan het water verhuurde op het eiland Vestre Amoy zou een goeie optie zijn. Hier kon ik met de bus heen maar moest ik wel een keer overstappen. Toen ik bij de bus kwam zei de aardige buschauffeur dat de 2e bus na 5uur niet meer reed! Ehh ja wat ga je dan doen..De afstanden zijn best ver en lopen was geen optie! Taxi bleek €80,- Niet een heel goedkoop verblijf meer dan! Maar deze buschauffeur was zo ontzettend aardig! Hij had pauze nadat we bij de overstap plaats kwamen en hij wilde me wel even afzetten met de bus. Nou stap ik niet zomaar bij iedereen in de bus maar hier vertrouwde ik het gewoon. Een ja hoor, bij de overstap op een verlaten busstation, reden wij verder met die grote bus naar het eiland waar ik moest wezen! Haha het paste net door alle kleine straatjes en we hebben nog de weg gevraagd aan een mevrouw die de hond aan het uitlaten was. Die zal ook wel gedacht hebben, wat krijgen we nou! Maar uiteindelijk het goeie adres gevonden en ik was bij mijn overnachtingsplek. Fooi accepteerde hij niet en hij leek erg blij om mij veilig af te zetten. Geweldig toch!

Toen ik via een kleinere weg waar de bus niet kon komen bij de ingang aankwam was de eigenaresse de hond aan het uitlaten en ze had de mail nog niet gezien dat ze een nieuwe gast hadden. Maar wat een warm ontvangst! Ik dacht dat ik daar wel wat te eten kon krijgen (ja ja vluchtig alles boeken, dan mis je wel eens wat) Maar de bedoeling van deze huisjes was, zelf koken in de keuken. Een ontbijt zat er wel bij in. Maar deze lieve mensen wilde mij niet zonder eten naar bed sturen. Ik werd ontvangen als de verloren dochter. Echt schattig. Er werd een heerlijke maaltijd voor me gemaakt en zo kwam ik ook va alles te weten over de omgeving en de opties voor hikes in de omgeving.
We spraken af om de volgende ochtend na het ontbijt naar het centrum van Stavanger te rijden want daar moesten ze toch wezen. En van daar kon ik de ferry pakken naar een ander eiland en van daar een bus die je naar het begin van de hike naar Preikestolen in Forsand bracht.

Volgenden ochtend na een lekker ontbijtje heb ik mijn rugzak ingepakt, op aandringen van mijn Noorse 'moeder' ook broodjes gesmeerd voor de middag. Eenmaal aangekomen bij het gezin van de trail was het prachtig weer. Daar had ik echt geluk mee. Zoals altijd met toeristische plekken zie je van alles voorbij komen. Zo ook groepen Chinezen met slecht (lees slippers) schoeisel. Daar ga je het niet mee redden vriend. Maar goed, zelf ben ik alles behalve een ervaren hiker haha. Het eerste stuk was best klimmen en ik dacht echt even, waar ben ik aan begonnen. Maar dan zie je het uitzicht steeds mooier worden en krijg je steeds meer zin om hoger en hoger te gaan. Onderweg kwam ik een Duits meisje tegen die ook alleen reisde en een studie deed in Oslo. Ook een Engels stel (weet niet zeker of ze een stel waren maar durfde het op een gegeven moment niet meer te vragen haha) Samen zijn we omhoog gelopen. Na ong 2 uur en een paar stops op wat mooie plekjes kwamen we aan op het grote plateau. Wowwww, het uitzicht was waanzinnig en geen wolkje aan de lucht! Hier heb ik mijn broodje opgegeten en sprakeloos van het uitzicht genoten. Dan moet je nog terug. En naar bedenen is misschien wel sneller maar zeker niet minder zwaar wan tje knieën hebben het best te verduren. Dat voelde ik de volgende ochtend toen ik wakker werd wel een beetje.

Mijn plan was dat ik naar de andere kant van de fjord wilde en daarvoor moest je toch echt een auto hebben. Dus vroeg naar het centrum en daar een auto gehuurd voor 3 dagen. Ik had een leuk hotelletje gezien die wat dichter bij de andere fjord lag. Een uurtje rijden van Stavanger door een prachtige natuur. Ik ben niet zo'n held met auto rijden in Dubai en de mensen die mij goed kennen weten dat dit best een stap is voor mij. Maar oh, wat is het hier mooi rijden! Dichtbij dit hotel zat een waterval die ik ook graag wilde zien. Dus nadat ik had ingecheckt , hup die auto weer in en gaan. Nou sprak de looproute erg voor zich om bij de waterval te komen. Maar misschien heb ik iets te lang gevlogen of te veel frisse lucht maar ik liep dus verkeerd. Totdat ik aankwam bij een rotswandje wat uitkwam op de rivier van de waterval. Uhh ja..ik dacht, hoe doen die oudere mensen dat dan?? Ik ga hier toch niet in die takken hangen?? Gelukkig vind ik weer een weg terug naar het begin want terug lopen via de zelfde route was geen optie. Naja, avontuur it is! Moest ik weer helemaal opnieuw beginnen en gelukkig deze keer wel goed! Ik blijf het zeggen, maar oh wat is het het hier mooi!! Je kon nog helemaal doorlopen tot een hut die in een veldje stond waar mensen aan natuurlijke toiletten doen. (Lees een gat in de grond die rook naar de middeleeuwen) Gatver! Maar ja!
Na de hele weg weer terug gelopen te hebben en alsnog 5 uur bij elkaar te hebben gehiked, heb ik een heerlijk visje gegeten in het hotelletje om weer op tijd te gaan slapen voor de volgende dag.

Na een vroeg ontbijtje ben ik naar het begin punt van Kjerag gereden. Een onwijs mooie route door bergachtig Noorwegen met eeuwige sneeuw en verlaten landschappen. 2 uur rijden vlogen voorbij! Maar toen moest ik nog een hike doen van 2,5 uur een en ook nog terug. :D De start van de hike begint bij een parkeerplaatst en is best heel stijl. Maar daar ging ik, me niet laten kennen. Ik rook niet en dacht dat ik best een beetje conditie had maar oh man...ik was al kapot bij de 1e 50 meter. Je moest je ook echt vast houden aan van die kettingen en je voeten slim neerzetten om uitglijden te voorkomen, ik overdrijf niet! Toen ik nog halverwege dat eerste stuk was, wat dus uitkijkt op de parkeerplaats, was ik al aan het hijgen als een paard. Ik had het idee dat iedereen mij beneden aan het uitlachen was. En natuurlijk moesten er net 2 van fanatieke hikers langskomen die me succes wenste en zo'n stiekem lachje op hun gezicht hadden zo van; haha die gaat het nooit redden! Als ik wist hoe ver het nog was had ik misschien wel minder moed gehad maar naarmate je bezig bent krijg je meer energie. Ik had weer geluk met het weer en het was een lekker temperatuurtje om te hiken. Mijn einddoel was een rots die vast zit tussen twee fjorden. Het lijkt alsof hij zo naar beneden kan vallen maar in de werkelijkheid zit hij "rots" vast. Deze rots hangt zo'n 600 meter boven de grond en het is behoorlijk indrukwekkend. Maar ik ga natuurlijk niet terug zonder erop gestaan te hebben. Normaal heb ik geen hoogtevrees maar dit was toch wel even slikken.

Na een broodje gegeten te hebben en wat rust begon ik weer aan de terugweg. Je loopt echt in de middle of nowhere en er zijn geen huizen, vuilnisbakken of eettentjes. Je bent echt even back to nature. Dat voelt zo lekker! Na een tijd in de woestijn te wonen ben je toch een beetje dat contact kwijt. De terugweg heb ik samen met een Belg gelopen die al 3 dagen alleen maar in de wildernis had geslapen. Best leuk om ook daar verhalen over te horen!

Nadat de hike er op zat ben ik terug gereden ben naar mijn hotelletje. Moe maar voldaan ben ik de volgende ochtend terug gereden naar het vliegveld waar ik de auto kon droppen en een vlucht naar Amsterdam heb gepakt. Zo kon ik ook nog even de housewarming van Ar en Ils meemaken! Het was een fantastische reis en ik wil zeker meer van Noorwegen gaan zien!!

Ik hoop dat jullie het leuk vonden om het te lezen. Wel wat langer deze keer maar gelukkig kom ik niet iedere week met een verhaal :D

Liefs Chris

  • 30 Juli 2016 - 18:58

    Joke En Rien Broer:

    Fantastisch Chris,kind wat een leuk verslag xxxpap en mamxxx

  • 01 Augustus 2016 - 21:23

    Arjan:

    Wat een te gek verhaal weer Chris, je moet je toch echt eens gaan realiseren dat je je hier wat mee moet gaan doen! Leuk verhaal en dito foto's! Think about it! Misschien moet je vloggen/bloggen eens overwegen :-)

  • 03 Augustus 2016 - 21:13

    Hilde:

    Hay Christine,
    Lisette wees mij op je verhaal.
    Wat heb je een prettige manier van schrijven, goed weergegeven hoe je je voelt, wat je beleeft en ervaart.
    Noorwegen is echt een prachtig land he?
    Vorig jaar zijn Kirsten en ik daar een week geweest, met het vliegtuig aangekomen en met de boot en de trein ons laten verplaatsen.
    Als je daar een keer bent geweest, wil je weer terug.
    In Noorwegen is natuur echt natuur.
    Je foto's zijn echt adembenemend mooi.
    Veel succes met je verdere ontdekkingen en het schrijven daarover.
    Lieve groet Hilde Hoornenborg

  • 05 Augustus 2016 - 10:49

    Rinske:

    Ik sluit me volledig aan bij Arjan, je schrijft echt op een hele leuke manier!! X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Noorwegen, Stavanger

Christine

Actief sinds 01 Maart 2012
Verslag gelezen: 1151
Totaal aantal bezoekers 13682

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Beter laat dan nooit!

Landen bezocht: